Innowacja pedagogiczna „Mitologiczne wędrówki” w klasie V a
Innowacja pedagogiczna była realizowana w terminie od 13.01.2022r. do 28.02.2022r. na podstawie opracowanej Karty Innowacji Pedagogicznej w czasie lekcji języka polskiego w klasie 5a w roku szkolnym 2021/2022.
Cykl lekcji poświęconych mitologii greckiej realizowanych podczas lekcji połączył dzieci we wspólnej zabawie i pracy, rozbudził ich wyobraźnię, wykształcił umiejętność samokształcenia i pracy w grupie. Aby tak się stało konieczna była współpraca z rodzicami, którzy wyrazili zgodę na wprowadzenie innowacji oraz ufundowali nagrody dla uczestników konkursu mitologicznego, najaktywniejszych uczniów, laureatów najpiękniejszego stroju i opowieści mitologicznej. Rodzice mieli możliwość uczestniczenia w lekcji otwartej, podczas której część uczniów prezentowała postacie mitologiczne.
Uczniowie poznali świat greckich bogów w oparciu o „Mitologię” J. Parandowskiego oraz materiały przekazywane przez nauczyciela, które pozwoliły uczniom stworzyć własne portfolio mitologiczne. Poprzez wejście w rolę mitologicznych bogów dzięki strojom, wykonanym samodzielnie i z pomocą rodziców, stworzeniu atrybutów, prezentacji własnej osoby – jako greckiego boga odkryli własne możliwości, talenty i umiejętności artystyczne. Stworzyli portfolio, które stanie się pomocą dydaktyczną w kolejnych etapach kształcenia, dzięki której będą mogli odnajdywać odniesienia do danych bohaterów mitologicznych, związków mitologicznych czy motywów mitologicznych w utworach omawianych w dalszym etapie kształcenia.
Podczas trwania innowacji zdobywali punkty, które były przyznawane przez nauczyciela lub podczas samooceny.
Uczniowie poznali pojęcia mitologia, mit, tworzyli drzewa genealogicznego bogów, zapoznali się z wizerunkami bogów Olimpu, redagowali informacje na temat bohaterów mitu, potrafili rozpoznać po atrybutach greckich bogów, prezentowali mit związany z wybraną postacią mitologiczną, redagowali plan wydarzeń wybranego mitu, ustne opowiadali o powstaniu świata, opowiadali o dalszych losach bohaterów, wyjaśniali pisemnie i ustnie poznanie frazeologizmy mitologiczne i związki, rozpoznawali czytany tekst jako mit. Podczas tworzenia kart w portfolio rozwijali umiejętności poprawnej pisowni ortograficznej przy zapisie nazw miast, rzek, krain geograficznych, wyszukiwali informacje w dostępnych źródłach, tworzyli mity, rozwiązywali quizy, krzyżówki, szarady i tworzyli własne łamigłówki językowe.
Dzięki innowacji „Mitologiczne wędrówki” uczniowie zaprezentowali swoje umiejętności i talenty w odgrywaniu ról - prezentując postaci mitologiczne, tworząc prace plastyczne, zagadki i łamigłówki na temat mitologii greckiej oraz wykazali się wiedzą w konkursie wiedzy mitologicznej.
Połączyli się we wspólnej zabawie i pracy, rozbudzili wyobraźnię, wykształcili umiejętność samokształcenia i pracy w grupie, a także wykazali się nie tylko wyobraźnią, ale także sztuką pięknego pisania w wybranej formie wypowiedzi, a niejako przy okazji poznali znaczenie mitologii i jej obecności we współczesnej sztuce i języku.
Dzięki innowacji uczniowie uczyli się planować swój proces uczenia się, organizowali własną pracę, analizowali swoje możliwości, aby wybrać pracę, która zostanie wykonana we właściwy sposób i w określonym czasie. Praca innych, zdolniejszych uczniów wpływała dopingująco na pozostałych, którzy poprawiali karty pracy, angażowali się w tok lekcji, by zdobyć punkty na tablicy aktywności.
Podczas innowacji realizowali treści w oparciu o tematy:
- Opowiadamy o powstaniu świata na podstawie poznanego fragmentu mitologii.
- Baśń o czterech wiekach ludzkości – starożytna Grecja, nie zapominajmy o Rzymie.
- Z wizytą na Olimpie – prezentacja greckich bogów i mitologicznych postaci .
- Dlaczego Bogowie ukarali Syzyfa?
- Opisujemy Prometeusza – mitologicznego dobroczyńcę ludzkości.
- Dlaczego boimy się panicznie?
- Symboliczne znaczenie lotu Ikara.
- Czy Demeter wyjaśni zmianę pór roku?
- 12 prac Herkulesa – motyw winy i kary.
- Mitologiczne związki frazeologiczne.
- Orfeuszu i Eurydyce.
- Prośba Dedala do króla Minosa – redagujemy list.
- Z Tezeuszem podążamy za nicią Ariadny.
- Kto zdobędzie zwycięski laur – konkurs mitologiczny.
Podsumowaniem innowacji pedagogicznej są zdjęcia prac uczniów i nagrody i dyplomy, jakie otrzymają na zakończenie roku szkolnego. Dzięki współpracy z rodzicami uczniowie otrzymają nagrody i dyplomy na zakończenie roku szkolnego 2021/2022, które zostały zakupione przez rodziców uczniów z klasy 5a. Za co w imieniu uczniów dziękuje nauczyciel języka polskiego p. Aneta Bartosiak
Słodkie nagrody i dyplomy w konkursie mitologicznym otrzymali:
Bartosz Frankiewicz – I miejsce
Igor Krzemiński – II miejsce
Julia Wójciak – III miejsce
Oliwia Wypych i Oliwia Polus – wyróżnienie
Nagrodę książkową i dyplom za zdobycie mitologicznego Olimpu i uzyskanie tytułu Mistrza mitologii greckiej otrzymał: Bartosz Frankiewicz
Nagrodę w postaci książki i dyplomu za aktywny udział w lekcjach „Mitologiczne wędrówki” otrzymała: Julia Wójciak
Nagrody książkowe i dyplomy za najpiękniejszą opowieść i stworzenie kreacji postaci z mitologii otrzymali:
Oliwia Wypych, Igor Krzemiński, Szymon Cymerman, Kacper Zawada, Wiktoria Polus, Bartosz Frankiewicz, Gracjan Król, Julia Wójciak, Oliwia Polus, Weronika Marjan.
Wszyscy uczniowie otrzymali zielone długopisy i dyplomy za udział w innowacji pedagogicznej „Mitologiczne wędrówki”